torsdag 3 december 2009

Inlämningsuppgift 1

Den första inlämningsuppgiften i flash är som en liten hemsida där alla övningar som vi gjort samlas.

När man öppnar sidan möts av en bild på mig och en meny med knappar längst upp som man kan trycka på. (Filen heter index.swf). En knapp heter hem och den länkar tillbaka till första sidan.
Klickar man på de olika knapparna kan man se de olika övningarna som vi gjort spelas upp.


Övningarna gjorde jag så här:
En enkel streckgubbe som gör olika rörelser. Övningen kallas "frame-by-frame". Det går till så att man ritar en rörelse i taget och lägger de i varsin keyframe. Flash går mellan de olika keyframarna i ordning och de ser ut som om gubben rör sig (klassisk animation).

Mitt namn som börjar droppa är en så kallad "shape-tween". Här hjälpte Flash till med att göra rörelserna. Jag ritar en ruta som visar objektet i sitt ursprungsläge och sedan en som visar objektet i slutläget. Flash räknar sedan ut hur saker ska röra sig där emellan och resultatet blir att figuren "förvandlas".

Fågeln som flaxar med vingarna och rör sig över rutan är både shape-tween och motion-tween. Motiontween gör så att objektet flyttar sig, men inte ändras. Fågeln flyger över sidan längs en bana jag ritat ut - motiontween. Att fågeln flaxar är däremot shape-tween.

Bilden på mig när jag blinkar är en så kallad bitmapsekvens. Den började jag göra i photoshop. Där ändrade jag bilden och delade in den i olika versioner (ingen blink, mer blink, vidöppna ögon osv.). Sedan drog in alla i Flash och la dem efter varandra, då såg det ut som om jag blinkade.

Ett bildspel finns också med där bilderna tonas in och ut. Genom att göra bilderna delvis genomskinliga när de skulle bytas av ser det ut som om de tonas in och ut.

I en av övningarna har jag även länkat in en ljudfil, så att det ser ut som om gubbarna pratar. De är tre röster och tre gubbar som börjar och slutar prata vid olika tidpunkter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar